19. huhtikuuta 2013

Yhteistoiminnallista oppimista äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla

One-to-one-tablettien lisäksi kouluumme hankittiin 9 kpl iPad-mini -laitteita. Nämä ovat mahdollistaneet opetuksen monipuolistamisen myös niiden oppilaiden, joilla ei henkilökohtaista tablettia ole, kanssa.

Tabletteja säilytetään opettajainhuoneessa, ja niitä varten on sähköinen varauskalenteri. Koska koulussamme ei ole ns. aineluokkia, kuljetan usein runsaasti oheismateriaalia mukanani äidinkielen ja kirjallisuuden tunneille eri puolelle koulua. iPadit helpottavat tätä urakkaa - ne mahtuvat kainaloon säilytyslaatikossaan suurta kirjakassia helpommin. Olen vasta alussa iPadien opetuskäytön opettelussa, mutta kerron helpon esimerkin siitä, mitä olen jo kokeillut.

Yhdeksäsluokkalaisten kanssa sukukieliin ja -kansoihin tutustuminen toteutettiin yhteistoiminnallisena oppimisena. Jokainen pari sai valita suomen sukukielen, jonka perustiedot etsi internet-lähteistä. Aikaa tähän meni n. 15-20 minuuttia. Tiedot jaettiin muulle luokalle tunnin lopuksi Apple TV:n kautta peilaamalla. Ääni- ja tekstinäytteet sekä kartat löysivät nopeasti tiensä Notability- tai Explain everything -ohjelmiin monimediaaliseksi esitykseksi. Pelkän oppikirjan käyttämiseen tai siihen, että olisin itse koonnut kaikki esimerkit valmiiksi, verrattuna havainnollisuuden määrä oli yhtä suurta kuin opettajan vaivannäkö vähäistä. Kyseisen tunnin aiheena olleiden sukukielten tilanne on myös niin elävä, että oppikirjan tiedot olivat osittain jo vanhentuneita. Vastaavaa yhteistoiminnallisen oppimisen sovellettua mallia hyödynnämme myös murteiden käsittelyssä.

Joku voisi sanoa, että tämän saman voisi tehdä atk-luokassa. Itse valitsen kuitenkin nykyään mieluummin iPadit kuin atk-luokan: oppilaiden vuorovaikutus, työskentelyn nopeus, ohjelmien helppokäyttöisyys ja työskentelyn liikkuvuus ovat tablettien kiistämättömiä etuja. Aikaa jää yhteiselle keskustelulle ja pohdinnalle entistä enemmän, ja luokkatyöskentelyssä korostuvat tiedon arviointi ja soveltaminen.

Hanna Toivanen, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja

1 kommentti:

  1. Se on mahtavaa kuulla, että laitteet oikeasti toimivat tositilanteissa, ja ihan oikeasti tarpeellisissa asioissa. Odotan innolla muidenkin opettajien tarinoita. Näinköhän siellä on opettajia, jotka välttelevät laitteiden käyttöä opetuksessa?

    VastaaPoista