30. syyskuuta 2013

1-to-1 -kokemuksen koonti: puoli vuotta paperilla

Viime lukuvuosi oli koulussamme opetusteknologian näkökulmasta aikalailla myllerryksen aikaa. Aloitimme syksyn 2012 alussa rakentamaan iPad-avusteisen opetuksen visiotamme ja koulullemme tyypilliseen tapaan työhon tartuttiin reippaasti. Opettajia koulutettiin iPadin saloihin syksystä alkaen ja oppilaslaitteet jaettiin ennen joulua. 1-to-1 -opetusta olemme kerenneet antamaan tammikuusta 2013 alkaen. Kun syyslukukauden alussa 2012 yksikössämme ei ollut yhtään iPadia, nyt vuotta myöhemmin meillä on henkilökohtainen iPad n. 120 oppilaalla ja kaikilla opettajilla. Lisäksi yhteiskäyttölaitteilla saamme tietotekniikan kaikkien oppilaiden pulpeteille.

Luonnollisesti uutta rakentaessa alku on usein haastavinta aikaa. Joitakin saattoi aluksi epäilyttää iPadin opetuskäytön mielekkyys, kun toisia mietitytti oma kyky hallita laitetta tai teknologiapainotteista oppimisprosessia. Osalla opettajista taas innostus peitti kaiken epäröinnin. Oman haasteensa on varmastikin luonut uudenlainen oppimisympäristö ja sen käytön opettelu. Kun alkukankeus saatiin karkoitettua, on ollut ilo huomata miten nopeasti opettajat ja oppilaat ovat ottaneet omakseen uuden oppimisvälineen ja työtavat. 

27. syyskuuta 2013

Euroopan kielipäivä Itä-Suomen koulussa - oppilaat iPadeineen maastoon etsimään geokätköjä

Koulumme päätti juhlistaa Euroopan kielten päivää (26.9) tekemällä seikkailun Euroopan kielistä ja
kulttuureista. Kaikki lähti liikkeelle siitä, että koulumme luokanopettajat olivat suunnittelemassa geokätköpäivää luokille 4-6. Me aineenopettajat keksimme soveltaa kollegoidenme loistavaa ideaa myös kielipäivän toteutukseen. Ennen kielipäivää suunnittelimme ja laadimme erilaisia tehtäviä liittyen Euroopan kieliin, historiaan ja kulttuureihin. Nämä tehtävät piilotettiin koulualueelle QR-koodeina.