Olen käyttänyt iPadia omassa opetuksessani nyt
vajaan lukuvuoden, ja oppilaillani (6. luokkalaiset) on ollut omat henkilökohtaiset iPadit joulukuusta 2012 lähtien. Olen aina ollut sitä mieltä,
että ihminen oppii parhaiten sosiaalisessa kanssakäymisessä muiden kanssa. Kun
informaatiota pohditaan yhdessä, ja jaetaan näkemyksiä perustellen, niin tieto
jäsentyy tehokkaasti.
iPad on ollut loistava väline yhteistoiminnallisessa oppimisessa. Kun aiemmin tehtiin ryhmätöitä kartonki/tussi meiningillä, on meillä nyt jokaisella oma multimedia/internetpääte omalla pulpetilla. Väline on mahdollistanut erittäin monipuolisen ryhmätyöoppimisympäristön. Seuraavassa esimerkki omasta kokemuksestani.
iPad on ollut loistava väline yhteistoiminnallisessa oppimisessa. Kun aiemmin tehtiin ryhmätöitä kartonki/tussi meiningillä, on meillä nyt jokaisella oma multimedia/internetpääte omalla pulpetilla. Väline on mahdollistanut erittäin monipuolisen ryhmätyöoppimisympäristön. Seuraavassa esimerkki omasta kokemuksestani.
Matka
uskonnon kirjasta eBookiin kesti kaksi oppituntia
Meillä alkoi uskonnossa
jakso lähetystyöstä. Jakson aikana tarkastelimme Suomen evankelisluterilaisen
kirkon tukemien järjestöjen lähetystyötä ympäri maailmaa. Päätin toteuttaa
jakson luokan omana kirjaprojektina. Ennen ensimmäistä tuntia rakensin kirjan
ensimmäiset sivut, joilla esiteltiin lähetystyötä yleisesti. Yhdistin sivuille
kuvia, tekstiä, videota (minä opettamassa asiaa) ja linkkejä, jotta oppilaat
ymmärtävät kirjan multimedialuonteen. Nämä opittavat asiat käsiteltiin
ensimmäisellä tunnilla. Tunnin lopussa jaoin oppilaat työpareiksi, ja työpari
sai tehtäväkseen tutustua lähetystyöhön valitsemassaan maassa. Tietoa löytyi
hyvin lähetysjärjestöjen nettisivuilta ja mm. Youtubesta. Tiedonetsintä jäi
kotitehtäväksi. Toisella tunnilla jokainen pari rakensi omasta maastaan
oppikirjan aukeamat (max 2) ja lähetti valmiin osan minulle sähköpostin
liitteenä. Kokosin osat yhdeksi kirjaksi ja jaoin kootun teoksen oppilaille
Dropboxin kautta. Kirja siis valmistui
vajaan kahden oppitunnin aikana! Kolmannella tunnilla oppilaat saivat lukea
yhteistä "eBookia" itsenäisesti, ja jakson lopussa pidettiin koe,
jonka koealueena oli oma kirjamme.
Itseäni yllätti miten mutkatonta kirjaprojekti oli
toteuttaa oppilaiden kanssa. Lapset oppivat kirjasovelluksen (Book Creator) käytön
hetkessä. Neljän oppitunnin kokonaisuudeksi uskoisin, että tämän miniprojektin
hyödyt olivat valtavat verrattuna opettajajohtoisempaan opetukseen. Innosti
toteuttamaan lisää vastaavia.
Sami Puurtinen
6. luokan opettaja
Erinomainen projekti, hyvä kuulla.
VastaaPoistaKun nyt tuonkin tehtävätavan mukainen perustaito on hanskassa, kuinka helppoa onkaan tehdä seuraava?
Risto, Ilona IT
Totta!
VastaaPoistaOppilaiden kanssa on todella helppo toteuttaa tällä hetkellä tehdä kaikenlaisia projekteja. Tuohon kirjan toteuttamiseenkin on jo löytynyt useita näkökulmia, ja oppilaat ovat jo oppineet toteuttamaan kirjoille sisältöä useilla eri sovelluksilla (esim. videot: Puppet Pals, kuvankäsittely: halftone, piirustus: sketchbook). Touhu alkaa olla jo aika luovaa... ;)
Sami
▷ Casino Site Review for 2021
VastaaPoistaRead our in-depth review of the casino site, its casino review, bonuses and free spins. Find out what's offered and get the latest promotions. luckyclub.live Rating: 2.2 · Review by LuckyClub