30. syyskuuta 2013

1-to-1 -kokemuksen koonti: puoli vuotta paperilla

Viime lukuvuosi oli koulussamme opetusteknologian näkökulmasta aikalailla myllerryksen aikaa. Aloitimme syksyn 2012 alussa rakentamaan iPad-avusteisen opetuksen visiotamme ja koulullemme tyypilliseen tapaan työhon tartuttiin reippaasti. Opettajia koulutettiin iPadin saloihin syksystä alkaen ja oppilaslaitteet jaettiin ennen joulua. 1-to-1 -opetusta olemme kerenneet antamaan tammikuusta 2013 alkaen. Kun syyslukukauden alussa 2012 yksikössämme ei ollut yhtään iPadia, nyt vuotta myöhemmin meillä on henkilökohtainen iPad n. 120 oppilaalla ja kaikilla opettajilla. Lisäksi yhteiskäyttölaitteilla saamme tietotekniikan kaikkien oppilaiden pulpeteille.

Luonnollisesti uutta rakentaessa alku on usein haastavinta aikaa. Joitakin saattoi aluksi epäilyttää iPadin opetuskäytön mielekkyys, kun toisia mietitytti oma kyky hallita laitetta tai teknologiapainotteista oppimisprosessia. Osalla opettajista taas innostus peitti kaiken epäröinnin. Oman haasteensa on varmastikin luonut uudenlainen oppimisympäristö ja sen käytön opettelu. Kun alkukankeus saatiin karkoitettua, on ollut ilo huomata miten nopeasti opettajat ja oppilaat ovat ottaneet omakseen uuden oppimisvälineen ja työtavat. 


1-to-1 on tuonut tietotekniikan saumattomaksi osaksi normaalia koulutyötä. Pedagogisessa tilanteessa perinteinen kirja vaihtuu luontevasti iPadiin ja takaisin. Olemme löytäneet lukemattomia hyviä oppimissovelluksia, joita käytämme päivittäin. Opettajat ovat kehittäneet uudenlaisia työskentelytapoja, jotka hyödyntävät iPadin tuomia mahdollisuuksia. Opetuksesta/oppimisesta on tullut prosessipainotteisempaa ja luovempaa. Monesti asiasisällön oppiminen tapahtuukin esimerkiksi multimediaprojektin rakennusprosessin "sivutuotteena".

1-to-1 on lisännyt ihmisten tapoja olla vuorovaikutuksessa keskenään. Oppilaat ottavat rohkeammin yhteyttä opettajaan (esim. sähköpostilla) ja toisiin oppilaisiin (viestit, facetime). Luokat ovat rakentaneet omia jaettuja kalentereita mm. läksyjä varten. 

Oppilaat ovat ottaneet uuden työvälineen innolla vastaan. He kokevat iPadilla työskentelyn perinteistä työtapaa motivoivammaksi. Opettajia iPad on innoittanut kokeilemaan uutta ja kehittämään omaa opetustaan. iPadin mukanaantuoma pedagoginen tutkimusmatka tuntuu kirvoittavan uusia oivalluksia koko ajan. 

Elokuun lopussa minua pyydettiin kirjoittamaan lyhyesti meidän koulumme 1-to-1 -kokemuksesta ja tartuin tuumasta toimeen. Tarkoitukseni oli kirjoittaa tiivistetysti yksi A4-sivu kokemuksistamme, mutta sormet tuntuivat vaeltavan näppäimistöllä loputtomiin. Pelkästään puolen vuoden kokemusta oli vaikea typistää sivuun. Sormien näpytellessä iltahämärää kohti huomasin, että tiivistettyä kokemusta kertyi kuusi A4-sivua. Voit ladata kirjoituksen tästä.

Uusi lukuvuosi on jo hyvässä vauhdissa ja näkökulmamme iPad-avusteisesta opetuksesta laajenee koko ajan. Kaiken kaikkiaan elämme opetuksen näkökulmasta mielenkiintoista ja innostavaa aikaa. 


Sami Puurtinen
sami.puurtinen@itasuomenkoulu.fi
Luokanopettaja
iPad-hankkeen koordinaattori


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti